Eindhoven - Start campagne tegen diefstal smartphones
Vanaf woensdag 21 augustus is ze te ontmoeten op Facebook, Twitter en op Stratumseind; Smartphone Ivy een levende telefoon die meiden bewust maakt van de waarde van hun mobiele telefoon en het risico van diefstal. Aanleiding is de toename van het aantal gestolen smartphones, vooral in het uitgaansgebied. De campagne is een gezamenlijk project van politie, (horeca)ondernemers en de gemeente.
In het eerste kwartaal van 2013 is er in Eindhoven 495 maal aangifte gedaan van zakkenrollen en in het tweede kwartaal 295. In het hele jaar 2012 was dit 936 maal. In het centrum van Eindhoven is het aantal aangiftes van zakkenrollen in het eerste half jaar van 2013 met 75% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de toename van zakkenrollerij staat Eindhoven niet alleen, deze ontwikkeling is in alle grote steden te zien.
Zakkenrollen vindt met name plaats tijdens de weekmarkt op dinsdag en tijdens het stappen op zaterdag. Tijdens het stappen zijn meisjes vaak slachtoffer van diefstal, doordat ze hun mobiele telefoon vaak in hun tas bewaren en er onvoldoende zicht op houden. Daarom start een campagne die deze doelgroep vanuit een positieve invalshoek hierop wijst. Burgemeester van Gijzel is blij met de campagne: 'Het voorkomen van zakkenrollerij is een zaak van ons allemaal, natuurlijk van de smartphome-eigenaar zelf, maar ook de horeca, politie en gemeente hebben een rol. Daarom waardeer ik het dat alle betrokken partijen de hand en in elkaar hebben geslagen om er samen iets aan te doen.'
Hou me stevig vast is de kern van de campagne die zich vooral op meiden in de leeftijd van 18-24 jaar, de doelgroep die relatief vaak slachtoffer is van zakkenrollerij. Voor hen is de mobiele telefoon bijna als een waardevolle vriendin die ze koesteren en waar ze dus goed op moeten passen om te voorkomen dat het wordt gestolen. Ivy is de verpersoonlijking geworden van de smartphone en is in levende lijve te ontmoeten tijdens haar bezoekjes aan het Stratumseind. Ook op Facebook (smartphoneIvy)en Twitter (smartphoneIvy) is ze actief. Ivy vraagt de doelgroep om goed op haar te letten (Hou me stevig vast), maakt de meiden bewust van de (emotionele) waarde van de mobiele telefoon door alles wat er op staat (omdat ik het waard ben) en attendeert ze op het gebruik van volg apps (ik blijf je eeuwig trouw).
De campagne is een gezamenlijk project van politie, Polyground, Stichting Horecaplatform Eindhoven, Vereniging Horecabelangen Stratumseind, Koninklijke Horeca Nederland, St. Ondernemersfonds Eindhoven Centrum en gemeente, en is mede mogelijk gemaakt door middelen van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Ondernemers en horeca-exploitanten worden getraind in het herkennen van zakkenrollen. Ook worden zakkenrollers via het systeem van collectieve horecaontzeggingen geweerd uit de horeca. Tijdens de weekmarkt wordt een handjesactie gehouden; ongemerkt worden handjes met waarschuwende tekst in een open tas gelegd.