Eindhoven - Digitale flitspalen geactiveerd
Op drie locaties in Eindhoven worden nieuwe, digitale flitspalen eind juni/begin juli geactiveerd. De serie maakt deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, dat vorig jaar reeds in gang is gezet. De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de verouderde, analoge flitspalen stonden. Het gaat om flitspalen op de Veldmaarschalk Montgommerylaan, de Huizingalaan en de Boschdijk.
De flitspaal op de Huizingalaan staat op de kruising met de Artoislaan. Hier geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur.
Op de Veldmaarschalk Montgommerylaan die kruist met de Pastoriestraat-Onze Lieve Vrouwenstraat, staat eveneens een digitale flitspaal. Op de Veldmaarschalk Montgommerylaan is de maximumsnelheid 50 km/uur.
De derde flitspaal die binnenkort geactiveerd wordt bevindt zich op de Boschdijk ter hoogte van de kruising met de Spaaihoefweg. Hier geldt een maximumsnelheid van 70 km/uur.
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de benvloeding van het rijgedrag. Digitale flitspalen flitsen zodra bestuurders door rood en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke informatie wordt verwerkt.
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.