Geldrop, Deurne - Twee digitale flitspalen binnenkort geactiveerd
In de politieregio Oost-Brabant worden binnenkort twee digitale flitspalen geactiveerd. Het gaat om een flitspaal in het dorp Vlierden, namelijk op de Vlierdensdreef met de kruising/fiets- en voetgangersoversteek Eikhofweg - Eikhofweg. De andere flitspaal die binnenkort geactiveerd gaat worden staat in Geldrop op de Mierloseweg die kruist met de Spoelstraat - Dwarsstraat .
Op beide locaties stonden voorheen analoge flitspalen. De flitspalen maken deel uit van een landelijke modernisering van flitspalen, dat vorig jaar reeds in gang is gezet. Op de flitslocatie aan de Vlierdensedreef in Vlierden geldt een maximumsnelheid van 60 km/u. Op de flitslocatie aan de Mierloseweg in Geldrop geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijdt maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.
Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locaties de analoge flitspalen vervangen worden door digitale. Flitspalen hebben een bewezen effect op de benvloeding van het rijgedrag. Digitale flitspalen flitsen zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt.
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.