's-Hertogenbosch - Nieuwe digitale flitspalen gaan aan in 's-Hertogenbosch
Zeven nieuwe flitspalen in 's-Hertogenbosch worden in de loop van volgende week aangezet. Het gaat om flitspalen die flitsen zodra bestuurders door rood rijden en/of te hard rijden. De foto wordt direct overgeseind naar een andere locatie waar vervolgens de foto met de noodzakelijke gegevens wordt verwerkt. De flitspalen staan op de Bruistensingel, Graafsebaan, Van Grobbendoncklaan, Hambakenweg en de Hervensebaan.
De digitale flitspalen staan op plaatsen waar eerder de oude, analoge flitspalen stonden. Alleen flitspalen die een aantoonbare bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden vervangen. Op basis van de verkeers- en ongevallengegevens hebben het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente vastgesteld dat op bovengenoemde locatie de flitspaal vervangen wordt. Flitspalen hebben een bewezen effect op de benvloeding van het rijgedrag.
De Bruistensingel, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising De Harendonkweg met de BalkwegDe Bruistensingel, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising Bruistensingel met de Hervensebaan
Bruistensingel, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising De Harendonkweg met de Balkweg
Graafseweg, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising Lagelandstraat met de Van Grobbendonclaan
Van Grobbendoncklaan, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising Graafseweg met de Graafseweg.
Hambakenweg, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising Orthen met de Het Wielsem
Hervensebaan, 50 km/u-weg, t.h.v. de kruising Bruistensingel met de Bruistensingel
De vervanging maakt deel uit van een landelijk project onder leiding van het Openbaar Ministerie met als doel de komende jaren een groot deel van de analoge flitspalen te vervangen door digitale palen. Groot voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt. Daarbij kan in principe de bon sneller op de deurmat vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen.
De nieuwe flitspaal heeft een digitale camera aan boord zodat gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid. De analoge flitspaal maakt nog gebruik van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen. De digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser. Deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
Een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, meet niet alleen de snelheid van iemand die te hard rijd maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden. Een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.